Justin Capra, inventatorul rucsacului zburator brevetat de americani si folosit de cosmonauti la deplasarile intercapsulare, era pe cale să lanseze maşina viitorului, însă a murit pe 19.01.2015, la 81 de ani, la doar cateva luni după ce, pe 18.11.2014 apare pe www.libertatea.ro următorul articol:
Celebrul inventator român Justin Capră pregăteşte pentru anul 2015 o revoluţie în lumea maşinilor: un vehicul cu două tipuri de motorizare.
Este vorba despre un monoloc din fibră de sticlă, în care roţile sunt motoare. Va fi o maşină urbană, ce se va încărca cu redresor normal clasic, iar bateria cu litiu se va putea încărca în cel mult 30 de minute, prin sistem încărcător cu comutaţie. Vehiculul va avea şi o variantă cu motor clasic, cu injecţie, care nu depăşeşte 1 l consum la 100 km pentru viteza medie de 70 km pe oră.
“O să aibă suspensie integrată în caroserie de tip Nein Hardt modificate de pe un brevet românesc. Sunt ajutat de o firmă de maşini din Braşov, vreau să fac o caroserie cu banii de la ei, mă susţin şi prietenii care nu mă lasă la greu atunci când le spun că am în planuri o bijuterie de maşină. O maşină precum cele realizate de mine, modificate, aranjate, pe piaţă costă enorm – 35.000 euro la Mitsubishi.”, ne-a spus inventatorul Justin Capră.
A inventat modul de propulsie al astronauţilor
Justin Capră, în vârstă de 82 de ani, s-a născut în 1933 în Măgureni, se trage dintr-un neam de boieri. La 5 ani a realizat o horă de păpuşi mişcătoare, la 7 ani – un bob din lemn, la 17 ani a construit un dispozitiv cu motoraş activat vocal, ce putea deschide uşa la casă. La 22 de ani a inventat rucsacul zburător (acum se află la Muzeul Tehnic din Bucureşti – n.r.). Acest dispozitiv este folosit şi astăzi de astronauţi în misiunile spaţiale, poate fi văzut în mai toate filmele americane cu acestă tematică. Pentru acestă invenţie, Justin Capră nu a primit niciodată vreun ban!
Bătrânul nu lucrează singur, ci este ajutatat de doi tineri în vârstă de 17 ani, Rareş Zotescu şi 21 an,i Benit Zotescu, pasionaţi de automobile. “Este o onoare să avem un maestru lângă noi, Dl Profesor vine cu ideea, noi construim tot de la A la Z cu ajutorul dânsului. Putem face o maşinuţă în trei luni sau ne poate lua şi un an. Ştim că rucsacul zburător, după cum ne-a povestit Dl Capră, l-a construit in 2 ani”, spune Rareş Zotescu 1000 de Roni pensie. După o viaţă în armată, inventatorul se gospodăreşte dintr-o pensie de 1000 de Roni.
„Lucram proiectant, am lucrat şi în armată ofiţer. Eu am o pensie de 1000 lei, am noroc că nu trăiesc numai din asta, trebuia să-mi recalculeze pensia. Armata spune că nu are bani, secretara spune ce-i mai trebuie lui moşu ala sclerozat bani lasă că se descurcă”.
Americanii l-au comparat cu Einstein după realizarea invenţiei “Rucsacul zburător” folosit în misiuni spaţiale.
Justin Capră povesteşte că nu se simte însă confortabil pentru funcţia pe care o are: “ În general inventatorul deranjează societatatea. Devine oaia neagră a societăţii, românul este conservator, acceptă foarte greu noul. Mi s-a spus, băiete, stai liniştit, sunt multe interese la mijloc, nu poţi să vii tu cu ideile tale să revoluţionezi piaţa auto, există o mafie şi nu poti face ce vrei, să faci maşini care consumă 0.5l/100 km cum este invenţia Soleta. Ştiaţi că avioanele B-24, numite şi fortăreaţa zburătoare, folosite în cel de-al doilea război mondial în care a luptat şi Ion Dobran , singurul pilot de vânătoare rămas în viaţă, aveau injectii cu apă în 1944, avioane americare cu patru motoare 2000cp, de apă s-a ocupat pitagora acum 2500 de ani”, povesteşte bătrânul.
Capră nu a scăpat de arest din cauza ideilor sale.
“ În loc să fiu premiat sau lăudat am fost arestat în 1956 după ce am devenit ofiţer de aviaţie. Doar americanii şi nemţii m-au ridicat în slăvi şi m-au invitat să mă alătur lor. Nu am vrut să fiu un laş să plec din ţara mea” spune mândru Justin Capră.
Realizează prototipuri din rebuturi.
Atunci când are o idee, nimic nu-l împiedică să găsească soluţii pentru a-şi duce la bun sfârşit proiectul, cu piese de la rebut, foarte ieftine. “Am în total 140 de lucrări. 80 de prototipuri de automobile, 8 aparate de zbor, 35 motorete. Cea mai mare realizare este însă faptul că am propulsat un om în spaţiu”, a mărturisit acesta pentru Libertatea.
Inventatorul reuşeşte să scoată bijuterii pe bandă rulantă în mini atelierul din spatele casei din Filipeştii de Pădure. ”Mai primesc ajutor din partea prietenilor, sponsorizări de la oamenii care cred în ideile mele. Acum am primit o sumă de bani de la o firmă de maşini din Braşov să mă ocup de două prototipuri de maşini, una electrică şi una cu consum redus, monolog cu caroserie din fibră de sticlă sau carbon. Este în lucru, maşinile sunt viitorul omenirii. Vom avea mai multe maşini decât oameni. Dacă prospectăm piaţa o să găsim o astfel de maşină de care mă ocup acum la sume imense, poate ajunge şi la 50 de mii de euro. Per bucată costul lucrarii poatea ajunge de cinci ori mai mic, însă ai nevoie de dragoste şi multă migală. Omul când vede preţul zice că este foarte scumpă însă nu realizează că o maşină electrică îţi ajunge două zile să mergi la muncă, până la următoarea încărcare”. Bătrânul nu lucrează singur este ajutat de doi tineri din comună Rareş Zotescu şi Benit Zotescu, pasionaţi de automobile, pe care nu-i scoţi din garaj până nu termină treaba.
“Este o onoare să avem un maestru lângă noi, Dl Profesor vine cu ideea, noi construim tot de la A la Z cu ajutorul dânsului. Uitîm şi de mâncare când ne apucăm de treabă. Putem face o maşinuţă în trei luni sau ne poate lua şi un an. Ştim că rucsacul zburător, după cum ne-a povestit Dl Capră, l-a construit în 2 ani”, spune Rareş Zotescu, unul dintre tehnicieni.
Din primăvară la Muzeul Aviaţiei o parte din invenţile inginerului Justin Capră vor sta la loc de cinste lângă savantul si inginerul Henri Coandă, unul dintre mentorii inventatorului.
Sursa: www.libertatea.ro
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.